Industrijske železnice, koje je svojevremno potisnuo drumski saobraćaj, ponovo postaju aktuelne. Dok u Rusiji, koja ima više od 63.000 km industrijskih pruga, kompanije radi smanjenja troškova sve više prodaju svoje železničke linije privatnim operaterima, ovaj vid transporta se ubrzano gradi u arapskim zemljama, a jedan od najvećih ulagača je poznata vazduhoplovna kompanija Etihad.

 

Moderna vremena iznedrila su i nove načine korišćenja automobilskog prevoza po gradskim sredinama, besplatnu varijantu karpuling i poslovni servis karšering, a obe su odnedavno dostupne i u Srbiji.

Prevoz do posla ili međugradska vožnja predstavljaju svakodnevnu muku savremenog čoveka, zbog saobraćajnih gužvi i cene prevoza. Vožnja sopstvenim automobilom podrazumeva redovna odvajanja za gorivo, obavezno osiguranje od autoodgovornosti i troškove održavanja, dok korišćenje javnog prevoza predstavlja „mačku u džaku“ i često za posledicu ima kašnjenje i gubitak živaca.

U eri neoliberalnog kapitalizma i svetske ekonomske krize desile su se i neke dobre stvari: uspešnih preduzetničkih ideja je sve više, pogotovo uz pomoć interneta i kikstarter kampanja, ali i „nužda zakon menja“, pa tako i ekonomija deljenja polako uzima maha u različitim društvenim delatnostima. Kada je reč o vožnji gradskim ulicama ili na međugradskim relacijama, ekonomija deljenja dovela je do karpulinga (u gradovima) i rajdšeringa (na dužim relacijama) – povezivanja vozača sa slobodnim mestima u automobilu sa putnicima koji putuju u istom pravcu, koje im omogućava da podele troškove putovanja.

Ušteda uz zabavu

BlaBlaCar je najveća globalna mreža za ovakvo deljenje prevoza, koja trenutno broji više od 20 miliona članova u 19 zemalja širom sveta, a na srpsko tržište je došla u martu ove godine nakon akvizicije AutoHopa, mađarskog konkurenta koji je na domaćem tržištu poslovao od sredine 2014. godine. „S obzirom na veoma loše stanje celokupne infrastrukture javnog prevoza u zemlji, vodili smo se idejom da kroz prisustvo jednog globalnog brenda kao što je BlaBlaCar korisnicima omogućimo alternativu često nepouzdanim i skupim vidovima prevoza, kao i da dodatno doprinesemo celokupnom iskustvu putovanja kako bi postalo još jednostavnije, udobnije i povoljnije. Putnici koji koriste BlaBlaCar platformu ne moraju posedovati sopstveni automobil kako bi stigli do željene destinacije, već mogu podeliti troškove sa vlasnikom vozila isključivo kada im je potrebna ovakva vrsta usluge. Samim tim, dolazi do celokupne promene navika i načina života koji sada podrazumeva daleko veću fleksibilnost, uštedu i mobilnost bez stvaranja dodatnih i često nepotrebnih troškova”, ističe Vasilije Perović, PR & marketing menadžer BlaBlaCar za Srbiju.

Povezivanje vozača i putnika u okviru BlaBlaCar platforme se vrši putem sajta www.blablacar.rs i mobilne aplikacije dostupne za Android i iOS smart telefone. Nakon brze i jednostavne registacije, korisnici mogu objaviti ili potražiti vožnju kako bi pronašli putnike ili prevoz do željene destinacije. Zahvaljujući objedinjenoj bazi podataka između svih zemalja u kojima je platforma dostupna, korisnici svoj BlaBlaCar profil mogu koristiti gde god se u tom trenutku nalaze.

Profil korisnika BlaBlaCar-a varira, kaže Perović, „ali se može reći da je uzrast većine korisnika u proseku ispod 35 godina. Članovi su uglavnom ljudi koje spajaju dve destinacije, ponajviše zbog posla, školovanja ili ličnih veza. To su, najčešće, osobe koje, osim uštede, traže i komfor i zabavu tokom putovanja”. Upravo zato, BlaBlaCar istovremeno funkcioniše i kao zajednica gde članovi mogu upoznati zanimljive ljude i sklopiti nova poznanstva tokom zajedničkog putovanja. „Zato aktivno radimo na tome da prevoz postane još efikasniji i sa više učesnika kroz optimizaciju slobodnih mesta u automobilima koja inače nisu iskorišćena”, naglašava naš sagovornik.

Zahvaljujući dosadašnjim investicijama, BlaBlaCar je od nedavno prisutan i na tržištima van Evrope, poput Indije i Meksika, što samo svedoči o globalnoj promeni potreba i načina na koji ljudi traže prevoz. Iz tog razloga, kao i zbog pristupačnih cena, BlaBlaCar je viđen kao glavni konkurent železnicama i auto-prevoznicima čije su cene prevoza znatno više u poređenju sa troškovima deljenog prevoza.

Auto-park za iznajmljivanje

U Beogradu od skoro funkcioniše i karšering sistem preduzeća Car4Use, koje nudi svoje automobile i mrežu dostupnih parkinga na teritoriji grada za preuzimanje i ostavljanje vozila. „Na ideju za pokretanje biznisa došli smo putujući, s obzirom da karšering uspešno funkcioniše u svim velikim evropskim gradovima. Vredno smo radili više od dve godine kako bismo sve organizovali kako treba, pogotovo kad je u pitanju usklađivanje sa evropskim standardima, i zato je sada Beograd postao prvi na Balkanu sa ovakvom ponudom“, priča za „Biznis & Finansije“ Jelena Jevtović, direktorka Car4Use.

Usluga je organizovana kao i ostali evropski karšering sistemi: na sajtu www.car4use.com se popunjavaju osnovni podaci, nakon čega se prvi i jedini put dolazi u prostorije firme na potpisivanje ugovora (kreditna kartica i vozačko iskustvo su neophodni uslovi), koji pruža zaštitu kako pružaocu usluga, tako i korisnicima. U cenu je, za razliku od klasičnog rent-a-car-a uključeno i gorivo, pranje i održavanje vozila, kao i osiguranje, uz određene kaznene penale u odnosu na eventualnu počinjenu štetu. Nakon toga, budući korisnici preuzimaju Car4Use mobilnu aplikaciju kojom mogu da naručuju automobile ili provere na kojoj su lokaciji, posle čega treba samo da dođu, okrenu ključ i voze odabrani auto.

U ovom trenutku Car4Use raspolaže sa trideset novih malih gradskih automobila, a osim na obezbeđenim lokacijama, automobile je prema dogovoru moguće ostavljati i na drugim mestima, samo je uslov da to ne budu parking zone ili privatni parkinzi. Cenovnik usluga dostupan je i na sajtu: sat vremena košta 1.440 dinara, i to je najskuplja varijanta – cena opada po vremenu korišćenja, a moguće je ostvariti i dodatne popuste. Prema rečima Jelene Jevtović, ovakav servis članovi često upotrebljavaju prilikom odlaska na aerodrom „Nikola Tesla“ pa na neki način predstavlja i konkurenciju taksistima koji prevoze do te lokacije.

„Naša klijentela je veoma raznolika – od mladih ljudi koji ne poseduju sopstveni automobil, preko svih onih kojima je potreban auto na kratak period, poslovnih ljudi, firmi, pa do osoba kojima traženje slobodnog parking mesta predstavlja najveći problem. Kompanije nas sve češće kontaktiraju jer osim klasičnog karšeringa, nudimo i kompanijski šering, uz povoljan i direktan uvid u praćenje kretanja vozila, njihove upotrebe i potrošnje“, napominje direktorka Car4Use.

 

Tuesday, 18 August 2015 15:27

Cena nafte na najnižem nivou od 2009. godine

Written by

 

Cena sirove nafte na svetskom tržištu ne prestaje da pada. WTI nafta je u poslednja dva meseca pojeftinila čak 30% pa joj u trenutnu pisanja analize cena na platformama Admiral Markets-a iznosi 42,48$ po barelu. Poslednji put nafta je bila ovoliko jeftina u jeku finansijske krize, 2009. godine.

Razlog najnovijeg pada cene nafte je zabrinutost investitora na finansijskim tržištima u vezi sa ekonomskom situacijom u Aziji. Naime, prošlonedeljna devalvacija valute od strane kineske centralne banke ukazuje da je stanje u kineskoj ekonomiji, koja je drugi najveći potrošač nafte na svetu, lošije nego se do nedavno smatralo. U Japanu, trećem najvećem potrošaču nafte na svetu, situacija takođe nije bajna jer je objavljeno da BDP u drugom kvartalu pao za 0,4%.

Zbog toga mnogi špekulanti na finansijskim tržištima prodaju fjučere vezane uz naftu u nadi da će kasnije naftu moći kupiti po jeftinijoj cijeni.
Drugi razlog naglog pada je poruka visokih dužnosnika Irana da ova zemlja može u roku od nedelju dana po ukidanju sankcija početi da plasira na tržište dodatnih 0,5 miliona barela nafte dnevno.

Analitičari Admiral Markets-a smatraju da je bez obzira na gore navedene okolnosti cena nafte previše pala i da teško može da se zadrži na ovako niskom nivou. Pri ovoj ceni se na mnogim bušotinama jednostavno ne isplati proizvoditi naftu a niska cena će pre ili kasnije dovesti do rasta potražnje i do novog rasta cene.

Dodatni razlog koji ukazuje na skori preokret trenda su američke zalihe nafte koje već nedeljama padaju, što ukazuje ili na rast potražnje ili pad ponude. Iako se cena nafte neće tako brzo vratiti na 100$ po barelu, do kraja godine će verovatno porasti na 50 do 60$ po barelu.

Na kretanje cene u idućim nedeljama utecaće podatak o najnovijem stanju američkih zaliha nafte koji će biti objavljen u sredu, kao i indeksi poslovnog poverenja u Evropi koji će biti objavljeni krajem ove nedelje.

 

Tuesday, 18 August 2015 15:22

Veče poezije, uz vino i tamburaše

Written by

 

Ukoliko ste ljubitelji poezije, vina, tamburaške muzike i reke, ne propustite jedno lepo poetsko veče, namenjeno svima koji vole da uživaju u stvarima lekovitim za dušu! Naime, 16. jula 2015. godine očekuje Vas promocija knjige pesama Dijane Carić „Kompas za život“, u restoranu Aqua Doria, na Dunavu.

 

 

Svi negde znamo da svako višednevno putovanje zahteva malo više pripreme i da postoje određeni kriterijumi smeštaja koji su nam bitni. Ovde se opet ograničavam na Evropu i evo nekih kriterijuma koji su meni bitni, ako idem u svojoj režiji, pa i ako idem preko agencije, a u ponudi je više smeštaja, kao kada je reč o letovanju.

 

Tuesday, 18 August 2015 13:49

Čemu nas uče putovanja?!

Written by

 

I ovog četvrtka, Nina Trivković, autorka bloga kofernjaca.wordpress.com piše o putovanjima!

Ima ljudi koji kroz život idu slepo i ne osvrću se, niti se udubljuju u svet koji nas okružuje, niti u smisao svog života i postojanja. Ima i onih koji se stalno pitaju koji je smisao života. Recimo da je za mene neki smisao iskustvo koje steknemo tokom ovog životnog putovanja. Isto tako, iskustvo sa pravih putovanja je veoma dragoceno i čini da se menjamo i unapređujemo. Evo nekoliko stvari koje sam ja naučila na putovanjima.

 

Tuesday, 18 August 2015 13:46

Provedite jedan poseban dan na Paliću!

Written by

 

Kako zamišljate idealan dan, u kojem ćete se izmestiti iz svakodnevnog okruženja, posvetiti sebi, doživeti nešto drugačije, izaći iz kolotečine, upoznati nove ljude, naučiti korisne stvari? Privlačno, zar ne? Napravite pauzu i doživite jedno posebno iskustvo, koje će Vam napuniti baterije! Dovoljno je da se prijavite na vreme, a mi smo za Vas osmislili savršen izlet, na koji možete poći sami ili sa prijateljima, odlično se provesti I vratiti se sa saznanjima koji mogu da Vam promene život na bolje!

“Putujući Educom” Vas ovog leta vodi na jednodnevne izlete, na različitim turističkim destinacijama u Srbiji, a na svakom od njih Vas čeka dobro osmišljen kulturni, edukativni I zabavni program. Prvi na redu je prelepi Palić.

 

Tuesday, 18 August 2015 13:44

Letovanje po Vašoj meri!

Written by

 

Gde otići na letovanje u dvoje, gde sa društvom, a gde sa malom decom? Vreme godišnjih odmora uvek nosi ista pitanja oko planiranja putovanja. Grčka je i ove godine destinacija broj jedan za naše turiste, što zbog blizine i dostupnosti, što zbog povoljnijih cena turističkih aranžmana. Sa toplim morem i ogromnim peščanim plažama, ova zemlja predstavlja vrlo atraktivnu ponudu.

Ipak, nisu sva letovališta u Grčkoj jednako interesantna svim kategorijama turista. U saradnji sa turističkom agncijom Mediteraneo, napravili smo za Vas pregled letovališta koja su, po određenim kriterijumima, najpogodnija sa porodice sa mališanima, za parove i za društva željna provoda.

 

Wednesday, 27 April 2016 12:34

„Dnevnik duše“ autor Milan Nikolić Izano

Written by

Dragi čitaoci, pred vama je delo koji vas neće ostaviti ravnodušnim. Očekujte da vam se pokrenu sva vaša unutrašnja i spoljašnja osećanja, dopustite im da vas ponesu ili potpuno okupiraju. Ova priča se ne čita, ona se doživljava kroz likove njenih junaka. Oni će probuditi nešto uspavano u vama, dotaknuće vaše unutrašnje biće, a to mi je i bila namera sa ovim delom.

Cena knjige: 800 dinara + dostava ukoliko niste iz Novog Sada.

Svi negde znamo da svako višednevno putovanje zahteva malo više pripreme i da postoje određeni kriterijumi smeštaja koji su nam bitni. Ovde se opet ograničavam na Evropu i evo nekih kriterijuma koji su meni bitni, ako idem u svojoj režiji, pa i ako idem preko agencije, a u ponudi je više smeštaja, kao kada je reč o letovanju.