Tuesday, 17 January 2017 12:22

YOGA - Disanje kojem težimo, piše instruktorka Hatha yoge Radmila Radomilović

Written by 
Rate this item
(0 votes)

Najvažnija aktivnost u životu je disanje. Takođe, izuzetno je važno  prilikom vežbanja yoge i izvođenja asana, jer pravilno disanje olakšava  put do određenog položaja. Svesnost o disanju, kontrola disanja, dužina udaha i izdaha, sve su aktivnosti koje smo kad smo se rodili izvodili potpuno automatski, pravilno, prirodno, spontano, bez jasne  svesti da to radimo.

Samo smo disali (posmatrajte  tek rođenu bebu, bolje ćemo se razumeti). A onda smo vremenom, od brzine života i dešavanja u istom zaboravili na te pravilnosti i prešli u automatsko kratko, nepravilno disanje.  Sada, vežbanjem yoge kao i svesnom kontrolom disanja (pranajama)  ispravljamo sve to i trudimo se održati  što duži i pravilniji ritam. Imati kontrolu nad disanjem i uvek umeti  osvestiti. U yogi  se to zove  PRANAJAMA  – kontrola daha u cilju ovladavanja životnom silom u nama (prana).

Disanje, život  i energija međusobno su povezani, a jednim imenom se zovu PRANA. Pranajama kontrolise disanje, povećava vitalnost i mentalnu usredsređenost i na taj način širi svest. Disanje utiče na naš nervni sistem, a izvoenjem  pranajama vežbi (tehnike disanja) uviđamo koliko je ono povezano sa umom i celokupnim mentalnim sklopom. Naše disanje se menja u zavisnosti od raspoloženja, tako se i naše psihičko stanje može promeniti disanjem. Svesno  disanje napaja ćelije kiseonikom  i energijom i pospešuje ćelijski metabolizam.

SVESNO DISANJE =  IZVOR ENERGIJE

Pravilno izvođenje yoga položaja podrazumeva pravilno disanje. Suština yoge više je u disanju nego u tome koliko brzo i na koji način odmičemo u izvođenju telesnih položaja. Na početku svakog časa, zauzimamo udoban položaj u kome možemo da opustimo telo  i prenesemo pažnju na disanje. Troslojno yoga disanje je izuzetno važno  za pravilno kontinuirano disanje tokom vežbanja položaja. Nažalost i na sreću,ponovo učimo da pravilno diššemo, a ako možemo pravilno da dišemo, mozemo i da vežbamo yogu.

Vrlo je važno da upoznamo svoje disanje, način (duboko ili plitko), da osvestimo sopstveni dah i uskladimo sa položajem koji izvodimo. Naš dah je ono prvo s čim smo došli na ovaj svet  i s nama je dok je nas. Pravilno disanje  ohrabruje, umiruje, leči  i oživljava položaje tela. Povratak na naš prirodni dah donosi nam osećaj pročišćenja, lakoće i čistote. Svaki put kada iz nekog razloga zadržavamo dah otupljujemo svest, stvaramo napetost i sprečavamo nesmetan protok energije  i  prane   koju yoga donosi telu i umu. Kada svesno i kontrolisano dišemo u svakom položaju, nas um je koncentrisan  i fokusiran, a samim tim i položaj koji izvodimo, radimo sa lakoćom.  Kad god svesno dišemo mi smo u sadašnjem trenutku. Kad se koncentrisemo i kad naš um usredsredimo na disanje, tad ništa ne može odvratiti našu pažnju. Ovo je ujedno i jedan od načina kako lakše proniknuti  u sustinu yoge-ovladati umom i  ponovo uspostaviti vezu sa samim sobom. Znam, pomislićete “Lako je to reći”…Verujte mi još je lakše za probati. . .znam mnoge kojima se svidelo….

Disanje nam je u svakom slučaju saveznik. Kako disanje postaje svesnije tako i  brzina i lakoća izvođenja položaja dostiže svoj puniji smisao.  Uvek kada izvodimo neki položaj, dišemo  duboko i mirno. Onog momenta  kad primetimo da dah prestaje pravilno da cirkuliše i postaje isprekidan, grčevit i usiljen, to je znak da traba da smanjimo intenzitet vežbanja, da se zaustavimo i uhvatimo ritam daha koji nam u tom momentu odgovara. Kada držimo pažnju na disanju usredsređujemo um i sprečavamo da misli odlutaju. Za vreme vežbanja  uvek naglašavam važnost pravilnog disanja i usklađenosti sa pokretom i naročito na ne-zadržavanju daha.  Zadržavanje daha je reflex iznenađenosti  koji se dešava dok polaznici još nemaju “rutinu pravilnog disanja”. Disanje na usta se retko koristi, sem u slušajevima kad je izdisanje na nos iz nekog razloga otežano. Disanjem kroz nos dah se prečišćava i zagreva pre ulaska u pluća, i samim tim više prija topli dah). Usklađenost disanja, pokreta, položaja i osećaja-doživljaja  je poenta. Rad i focus na disanju kao na najprimarnijoj aktivnosti  je apsolutno rad na sebi, rad na dubljem udahu, dužem izdahu, kontroli ritma disanja, rad sa sopstvenim BIĆEM. 

Kad dišemo bolje, osećamo se bolje.

Podarite svom bicću čistotu, svežinu, dubinu  svakog narednog  udaha i jakog, dugačkog i potpunog izdaha.  Za bolji UDAH, prvo potpuni IZDAH, a onda paznja i focus, mir i predanost, zaroniti u sebe, u sopstvene dubine. IZAZOV za mnoge….

Ja vas pozivam, jer istom svedočim…..

Radmila Radomilović

 

Read 603 times Last modified on Tuesday, 17 January 2017 13:05

Leave a comment

Unesite Vaš komentar ovde ...