Wednesday, 15 February 2017 17:04

Educom magazin:Joga i ishrana, piše Radmila Radomilović

Written by 
Rate this item
(0 votes)

Danas pričamo o ishrani i njenoj povezanosti  sa yogom. Način ishrane je  izbor pojedinca koji ishranu prilagođava ličnim potrebama, koje se  menjaju tokom vremena. Menjanjem dosadašnjeg  i prihvatanjem novog  načina ishrane možemo znatno poboljšati zdravlje  i  dobar osećaj. Važnije od svega je osvestiti novi, zdraviji osećaj promene i istrajati u tome.

Kad počnemo da vežbamo yogu, ne podrazumeva se da ćemo odmah menjati način ishrane, naročito ako ne osetimo potrebu za tim (samo u početku).  Vremenom, telo vežbajuci  yogu, doživljava jednu određenu transformaciju i  polako počinje da svoje potrebe uskladjuje sa  ostalim  segmentima  života, pa tako i ishrana dolazi na red. Jogijski izraz za fizičko telo znači “sloj od hrane”. Najtvrđi deo hrane koju jedemo izbacuje se iz tela probavnim traktom, manje tvrd deo postaje naše telo, a suptilni deo hrane postaje naš um. Zbog toga je važno obratiti pažnju na to šta jedemo, kao i na način kako  jedemo. Hrana nije samo gorivo koje nas pokreće kroz dan, hrana je deo nas. U jogijskom načinu ishrane najvažnija je umerenost. Ovo je jako važno za shvatiti, primenjivati umerenost u ishrani, obratiti pažnju na koji način jedemo, koliko dugo žvaćemo, uživamo li u hrani koju pojedemo, ili prosto samo pojedemo, nabacamo i osetimo sitost.  Trebali bi jesti polako i dobro sažvakati  svaki zalogaj. Jesti je čin, jednako važan kao i spavanje, rad, odmaranje itd.....Kvalitet ishrane nije  samo šta jedemo, nego i kako to radimo.

Jogijska ishrana je laktovegetarijanska, što znači da se sastoji isključivo od namirnica neživotinskog porekla, osim mleka, sira, jogurta, maslaca, jaja i meda. Neke vrste yoga zastupaju vegansku prehranu u kojoj nisu zastupljeni  mleko, mlečni proizvodi, jaja , med ili bilo koji drugi proizvod životinskog porekla. Čak neke vrste yoge, poput tantra yoge, dopustaju meso, ali to nije uobičajeno. Hoću da naglasim da od nas zavisi šta ćemo napraviti kao svoj lični izbor. Vodeća misao koja se krije iza vegetarijanske ishrane jeste AHIMSA- jogijsko načelo o nepovređivanju i  nenasilju nad svim živim bićima. Osim etičkog aspekta AHIMSE , tu su i drugi razlozi zbog kojih se prihvata vegatarijanska  ishrana. Belančevine iz mesa dugo se vare, što otežava bubrezima i jetri da eleminišu štetne materije. Takođe, potrebno je mnogo više energije za svariti komad mesa, nego povrća. Suprotno opštem uverenju, većina vegetarijanskih namirnica sadrži  veliku količinu belančevina za organizam, npr mahunarke, orašasti plodovi, semenke itd koje zamenjuju meso i stvaraju osećaj sitosti. Ne jesti meso, ne znači biti gladan.

Uvek se nameće pitanje da li je potrebno biti vegetarijanac da bi se vežbala yoga. Nije. Iako je idealno vežbati AHIMSU, yoga ne zahteva  potpuni preokret i promenu načina života preko noći. Ako se i ne hranite vegatarijanski, ipak ćete koristiti druge aspekte koje pruža vežbanje yoge. Postupan pristup u kojem ćete svakim danom unositi  više vegetarijanske ishrane, birati šta ćete novo probati, pružice vašem telu priliku da se prilagodi novom načinu ishrane. Najlepše u yogi je što se ništa ne mora  i svako pronalazi svoj način da osvesti i prepozna  ugodan i prijatan osećaj  koji se zove PROMENA.

 

NEKA JE LJUBAV U NAMA I SKLAD SA OKOLINOM

Vaša Radmila

 

Read 602 times Last modified on Wednesday, 15 February 2017 19:06
Stanislava Zec

Email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Leave a comment

Unesite Vaš komentar ovde ...