Tuesday, 28 February 2017 12:45

Ishrana i yoga, piše Radmila Radomilović

Written by 
Rate this item
(0 votes)

Nastaljamo priču na temu ishrane u yogi, različitim pristupima  i načinima ishrane. Jogijski pristup  ishrani  ima jednako poreklo kao i AJURVEDA  u tradicionalnoj indijskoj medicini. Oboje uče da  Univerzum potiče od medjusobnog delovanja tri prvobitne odlike koje se nazivaju GUNE. Te tri odlike jesu  Radjaš (energija), Tamaš (statičnost)  i  Sattva (sklad i unutrašnja ravnoteža). Danas se upoznajemo sa GUNAMA  i dajemo objašnjenje šta one zapravo znače i kako ih pravilno harmonizovati.

Svaka  od ove tri  gune ima svoju osobinu. Radjaš  je vruća, vatrena, dinamična i silovita energija. Tamaš  je spora, hladna, inertna  i suzdržana. Sattva je čista, celovita i jasna;  ona  donosi  ravnotežu  izmedju tamaša  i radjaša. Iako su  sve tri  gune prisutne u svakom od nas, jedna je uvek dominantna  i utiče na naše postupke, misli i želje. Svrha  jogijske ishrane je da uspostavi ravnotežu medju gunama  pomoću namirnica koje jedemo. Sve tri gune prisutne  su u svim namirnicama, s tim da je jedna uvek dominantna.  Ravnoteža guna u namirnicama može se menjati u zavisnosti  da li hranu jedemo sirovu ili  termički obradjenu.

Osnova jogijske ishrane su celovite, hranljive, satvicne namirnice. Taj način ishrane namenjen je onima koji vode život potpuno posvećen jogi. Naše je da otkrijemo koja je guna preovladavajuća za nas. To je odredjeno nizom činilaca, kao sto je naš posao, karakter, navike, tempo, način života kao i podneblje u kojem živimo.Za  početak, možete  pokušati uskaditi prehrambene navike sa vašim karakterom i okolinom. Ako imate radjasican, vatren i energičan karakter, morali biste jesti  satvičnu i tamašičnu hranu kako biste postigli sattvu ( ravnotežu).  Ako često osećate da vam je vruće, da ste pod stresom i izmoreni radom, trebali biste smanjiti radjašićnu hranu. Ukoliko živite u hladnom podneblju  i većinom radite sedeći, najbolje je da jedete više  radjašićne hrane koja zagreva telo i pokreće organizam. Ravnotežu ili sattvu  možemo postići  promenom  navika u našoj ishrani  kao i  kombinovati  sa vežbanjem joga asana.

Satvična hrana:

Satvična hrana  pogoduje ravnoteži tela  i  uma. Jedemo li puno  satvičnih namirnica, postižemo smiren um u zdravom telu, kao i skladan protok energije izmedju uma i tela. Satvicna hrana su: žitarice, žitne pahulje, hleb od celih žitarica, sveže voće, voćni sokovi, sveže povrće, mleko, maslac, sir, med, orašasti plodovi, semenke, lekovito bilje (uključujući i  biljne cajeve) i voda.

Tamašićna hrana:

Tamasšićne namirnice su kiselkaste, suve i stare. Ako se redovno vežba joga, tamasicna hrana se treba izbegavati  jer može štetiti duhovnom planu. Ajurveda  smatra da tamašićne namirnice mogu imati i  smirujući učinak na osobe kod kojih dominira radjaš.Tamašićne namirnice su: gljive, meso, luk, beli luk kao i fermentirane namirnice sirće, podgrejavana hrana, prezrela i odstajala. Alkohol je takodje tamašićan. Satvična hrana, ako se prži u ulju, takodje postaje tamašićna.

Radjašićna  hrana:

Radjašićna hrana je vruća, gorka ili ljuta, suva i slana. Ako ste radjasicnog temperamenta, te vas namirnice mogu uznemiriti ili izazvati stres. S druge strane, ako ste tromi i bezvoljni, ta vam hrana može pojačati energiju. Radjašićne namirnice su: kafa, čokolada, čaj, so, riba, jaja, ljuti feferoni, chilly, aromatično bilje i začini.

Za  razliku od zapadnjačkih načela ishrane, koji podrazumevaju slične navike u ishrani za  svakoga, joga ishrana  mora biti prilagodjena individualnom karakteru, gradji i okolnostima pojedinca. Čak ako vam je tesko otkriti  svoju preovladjujuću gunu, eksperimentisite  sa različitim namirnicama kako biste videli kakav učinak ostavljaju na vas. Koje vas namirnice čine bistrima i energičnima? Koje vam uzrokuju stres, razdražljivost i nervozu? Koje vas čine sporim i tromim?

Ukoliko ovom eksperimentu  uključite i redovno vežbanje joge, rezultati  ličnih ispitivanja mogu imati neočekivano pozitivne efekte, jer se na taj način stvara veća osetljivost na potrebe vlastitog tela i na učinke koje različite namirnice imaju na njega. Ukoliko želite sa Radmilom da vežbate, čekamo vas u prostorijama Educoma.

NEKA   JE LJUBAV  U NAMA  I  SKLAD  SA  OKOLINOM

Vaša Radmila

 

Read 778 times Last modified on Tuesday, 28 February 2017 15:24

Leave a comment

Unesite Vaš komentar ovde ...